VALG TIL VARDE MENIGHEDSRÅD

Valgforsamling i
Sct. Jacobi Kirke

Tirsdag d. 17. september kl. 19.00

(Kom gerne i god tid - Valgbordene åbner kl. 18)

På valgforsamlingen afholdes valget til menighedsrådet. Der skal vælges 15 medlemmer til Varde Menighedsråd. Opstilling og valg af kandidater foregår på mødet. Forløbet af aftenen fremgår af nedenstående dagsorden.

Valgforsamlingen er offentlig og alle kan deltage.

Man har ret til at stemme, når man er:

• Medlem af folkekirken
  • Over 18 år
  • Senest pr. 1. september 2024 bosat i Varde Sogn eller har løst sognebånd og valgt stemmeret til sognet.
  • Have dansk indfødsret eller boet i Danmark mindst 1 år.

Man kan stille op og vælges til menighedsrådet, hvis man har ret til at stemme. Vælges kan dog ikke præster ansat i folkekirken og ansatte under Varde Menighedsråd.

Du kan læse meget mere på www.menighedsraadsvalg.dk

Inden mødets begyndelse skal de stemmeberettigede registreres og have udleveret stemmesedler. Vi beder derfor om, at man kommer i GOD tid. Man kan i visse tilfælde stemme pr. fuldmagt, kontakt kordegnen, 7522 1572, for nærmere oplysning.

På forhånd udfyldte samtykkeerklæringer og fuldmagter kan afleveres i Kirkens Hus, Vestervold 2F, fra d. 9. september på kordegnekontoret i åbningstiden.

Dagsorden:

1. Velkomst ved valgbestyrelsen.

2. Valg af dirigent.

3. Formanden for menighedsrådet beskriver menighedsrådets opgaver, kompetencer og hidtidige arbejde.

4. Opstilling af kandidater til menighedsrådet.

5. Kandidaternes egen præsentation.

6. Gennemgang af afstemningsreglerne ved valgbestyrelsen.

7. Skriftlig og hemmelig afstemning.

- Indslag ved præst Jacob Bjorholm

- Kaffepause i Kirkens Hus

8. Optælling af stemmer og annoncering af afstemningsresultatet ved valgbestyrelsen.

9. Valg af stedfortrædere efter samme procedure.

10. Valgbestyrelsen orienterer om resultatet af valgforsamlingen samt om muligheden for afstemningsvalg og fristen for at indlevere en kandidatliste.

11. Eventuelt.

Valgbestyrelsen for Varde Sogn